mhi - چگونه بهترين دوره ه­اي آموزشی را انتخاب کنیم ؟

چگونه بهترين دوره ه­اي آموزشی را انتخاب کنیم ؟

یکی از بزرگ­ترین خطراتی که ممکن است که یک  فرد باعث شود، این است که فکر کند تنها یک یا دو ، یا تعداد معدودی ، راه و روش برای یادگیری وجود دارند. این در حالی است که بسته به شرایط، روش­های یادگیری و آموزشی متعددی وجود دارند.

چگونه بهترین دوره ه­ای آموزشی را انتخاب کنیم ؟

افراد نمی ­توانند در قبال استخدام تمام عمر خود یا یادگیری كامل فرصت­های شغلی، تنها به كارفرمایان خود اتكا كنند. شما باید مسئولیت طراحی برنامه یادگیری خویش و یافتن منابع آموزشی كه برای تحقق این هدف نیاز دارید را بر عهده بگیرید.
در داخل و خارج از شركت، طیفی فزاینده از فرصت­های یادگیری وجود دارد كه از برنامه­ های رایج آموزشی و دوره­های دانشگاهی تا روش­های غیررسمی آموزشی را دربرمی­ گیرد.
برای پیشرفت، شما باید اهداف شركت و اهداف خودتان را به خوبی درك كنید و برنامه­ ای آموزشی را تعیین كنید كه هم به تحقق اهداف سازمانی و هم به تحقق اهداف فردی شما كمك كند.

مقدمه بهترین دوره ه­ای آموزشی

به طور فزاینده ­ای، سرمایه­ گذاری شرکت­ها بر روی آموزش کارکنانشان زیر سؤال می ­رود زیرا آنها شاهد هستند هزینه­ ای که متقبل می­ شوند، ارتباط مستقیمی با نتایج کاری آنان ندارد. بنابراین، آموزش در رأس فهرست کاهش هزینه­ ها قرار می­گیرد.

بسیاری از گروه­های آموزش سازمانی، به دنبال تبدیل برنامه­ هایشان به یادگیری و آموزش الکترونیکی هستند که به نظر می­ رسد روشی برای کاهش هزینه­ ها و بودجه­ های آموزشی شرکت­ها و سازمان­ها هستند. در عین حال، آموزش الکترونیکی جایگاه خاصی را در بازار فعالیت­های آموزشی و یادگیری پیدا کرده است و امروزه شرکت­های متعددی که از دانشگاه­های سراسر جهان مجوز دارند، مشغول فعالیت در این عرصه هستند.

کارکنان با طیف گسترده­ای از گزینه­ های آموزشی مواجه هستند اما راهنمایی­ های بسیار اندکی را در قبال نحوه استفاده از این گزینه­ ها دریافت می­دارند تا بتوانند دوران شغلی خود را توسعه دهند. اکنون، بیش از هر زمان دیگری کارکنان باید مسئولیت آموزش خود را بر عهده بگیرند و درک نمایند که چگونه آموزش می­ تواند موفقیت طرح­های شغلی آنها کمک کند. در این بخش، ما موضوعات کلیدی مرتبط با برنامه ­ریزی توسعه فردی را بررسی خواهیم کرد.

چهار پرسش اصلی برای بهترین دوره ه­ای آموزشی

اولین گام، در نظر گرفتن چهار پرسش اصلی است :

1. کار شما چگونه به تحقق اهداف کسب و کار شرکتتان کمک می­کند؟

نگاهی به اهداف کسب و کار شرکت خود برای سال آینده و همچنین پنج سال آینده داشته باشید. نقش شما در کمک به شرکت برای تحقق اهداف سازمانی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، شما باید فرآیند مهم کسب و کار شرکت و نقش تان در این فرآیندها را درک کنید – شما باید بینش خود را از حوزه­ای کوچک به اهداف گسترده شرکت خود را توسعه دهید. این عنوانی جذاب برای بحث با مدیر و همکارانتان است. شما می ­توانید به درک بهتری از نقش تان در شرکت و رضایت شغلی بیشتری دست یابید.

2. برای توسعه خودتان، گروهتان و شرکت تان، به چه تغییراتی نیاز دارید؟

وقتی نقش تان را درک کردید، از خودتان بپرسید چه تغییراتی را باید برای تحقق اهداف فردی، گروهی و سازمانی اعمال کنید. سپس مشخص نمایید که باید چه چیزهایی را یاد بگیرید. هر تغییری نیازمند یادگیری تازه­ای نیست – ممکن است از قبل مهارت­ها و اطلاعات لازم را در اختیار داشته­ اید اما هرگز فرصت نکرده­ اید از آنها در کارتان استفاده کنید.

در اکثر موارد شما نمی­ توانید در انزوا و به تنهایی عمل کنید. شما باید تأیید و حمایت مدیر و حتی همکارانتان را به دست آورید. فرآیندهای بزرگ و حتی کوچک کسب و کار، به ندرت از طریق تلاش­های یک نفر تغییر می­ کنند. بنابراین به نیازهای فردی و گروهی توجه نمایید.

وقتی می­ بینید که کارخانه­ ای در عرض چند سال دارای رشد بهره ­وری قابل توجهی است، مسلماً خواهید دید که مدیران و کارکنان آن به طور مستمر نیاز به تغییر و تحول را ارزیابی می­ کنند و برای اعمال تغییرات لازم با هم همکاری می­ کنند. این همان فلسفه­ ای است که در ورای کارخانه­ های تولیدی ژاپن نهفته است و نتایج آن در تمامی کارخانه­ های ژاپنی موجود در سراسر جهان مشهود است.

3. چگونه دانش و مهارت­های لازم را کسب خواهید کرد؟

وقتی نیازهای آموزشی خود را مشخص کردید، باید برنامه آموزشی و یادگیری خود را تدوین کنید ، چگونه و از چه کسی باید یاد بگیرید؟ ببینید شرکت شما به عنوان برنامه­ های رسمی آموزشی، چه مطالبی را ارایه می­ کند. همچنین ببینید مؤسسات آموزشی و دانشگاه­های نزدیک شما چه برنامه­ هایی را ارایه می­ کنند.

فرصت­های آموزش الکترونیکی به سرعت در حال رشد هستند و بسیاری از دانشگاه­ها، دانشکده­ ها و شرکت­های فعال در عرصه آموزش الکترونیکی، دوره­ های مختلفی را به ویژه از طریق اینترنت برگزار می­ کنند. دوره­ های آموزشی آنها در حوزه­ های مختلفی همچون مدیریت، خدمات حرفه­ای، پرسنلی و مهارت­های فردی هستند. البته راهنمایی­های کمی در مورد کیفیت این دوره­ ها در دسترس هستند.

همچنین، فرصت­های آموزشی غیر رسمی زیادی وجود دارند. متصدی آموزش در سازمان شما می ­تواند منبعی ارزشمند باشد که به شما نشان دهد از کدام روش­ها و برنامه­ ها استفاده کنید. اگر به چنین فردی دسترسی ندارید، می­ توانید از همکارانتان کمک بگیرید تا اگر کسی را می­ شناسند، به شما معرفی کنند. گروه­های زیادی وجود دارند که خدمات خود را از طریق وب­سایت ­های گوناگون ارایه می­

کنند .

اکثر افراد در برنامه­ های آموزشی ثبت نام می­ کنند که نیازمند صرف زمان و پول زیادی هستند، بدون اینکه تحقیق کافی در مورد آنها انجام داده باشند. قبل از آغاز یک برنامه آموزشی، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

کسب نظرات دیگر کسانی که قبلاً چنین دوره ­هایی را به پایان رسانده­ اند؛
در صورت امکان، گفتگو با مدرسان برای اطمینان از این که دوره مورد نظر، نیازهای آموزشی شما را مرتفع می­سازد؛
امکان در خواست از مدرس برای اعمال تغییرات در صورتی که دریابید برنامه آموزشی رفع­ کننده نیازهای شما نیست؛
امکان تماس با مدرسان از طریق تلفن یا ایمیل پس از پایان دوره، به منظور پاسخ­ دهی به پرسش­هایی که ممکن است به هنگام استفاده عملی از مطالب آموخته شده در کار بروز کنند.

4. چگونه از این آموزش در کار خود استفاده خواهید کرد؟

کارکنان اندکی در انزوا کار می­ کنند یا می­ توانند از آموزش جدید خود بدون تأثیرپذیری از کار دیگران در شرکت، استفاده نمایند. مزیت در اختیار شما این است که می­ توانید به کمک آنچه که آموخته­ اید، برای اعمال تغییرات مناسب در گروه یا شرکتتان استفاده نمایید. مدیرتان را نیز در این فرآیند دخالت دهید زیرا او می­ توانید به بهترین شکل در هدایت شما و استفاده از آموخته­ های شما عمل کند. مدیر شما می­تواند شما را ترغیب نماید و اجازه دهد تا شما بدون هیچ ترس و واهمه­ ای از شکست، دست به تحقیق و آزمایش بزنید.

قبل از تلاش برای استفاده از آموخته­ های جدید در کار، مهم است بر سر این نکته با مدیرتان به توافق برسید که شما برای عملی ساختن دانش و مهارت­های جدید خود به زمان نیاز دارید و حتی ممکن است در ابتدای کار، اشتباهاتی نیز بروز کنند. همچنین باید اهدافی را در قبال بهبود عملکرد کارتان در اثر استفاده از آموخته­ های جدید تعیین نمایید. این امر باید توقعات هر دو طرف را برآورده سازد. از منظر مدیر، این امر باید سرمایه­ گذاری انجام شده را توجیه کند. از منظر شما، این امر همان وعده­ ای است که بابت حمایت از خود دریافت می ­دارید.

نهایتاً، وقتی مهارت جدیدی را یاد گرفتید و از آن استفاده کردید، آن را به اطلاع دیگران نیز برسانید. بسیاری از افراد هنوز هم معتقدند که «دانش، قدرت است» و به همین دلیل فکر می­ کنند که باید اطلاعات را نزد خود نگاه دارند. به هر حال اطلاعات هم می ­تواند یک کالاهای منحصر به فرد اقتصادی باشد. اکثر کالاهای اقتصادی، اگر مبادله شوند، ارزش خود را از دست می­ دهند. مثلاً اگر شما کتابی را به کسی بدهید، دیگر آن را ندارید. اما دانش کالایی متفاوت است. در واقع، ارزش دانش و اطلاعات، زمانی افزایش می­یابد که با دیگران مبادله شوند. در فضای کسب و کار امروز، کارمندانی که اقدام به تبادل اطلاعات خود با دیگران می­ کنند، ارزشی به مراتب از دیگرانی دارند که اطلاعاتشان را نزد خودشان نگه می­دارند.

چگونگی اجرای برنامه آموزشی بهترین دوره ه­ای آموزشی

یکی از بزرگ­ترین خطراتی که ممکن است که یک  فرد باعث شود، این است که فکر کند تنها یک یا دو – یا تعداد معدودی – راه و روش برای یادگیری وجود دارند. این در حالی است که بسته به شرایط، روش­های یادگیری و آموزشی متعددی وجود دارند.

رویکرد آموزشی انتخاب شده هر چه که باشد، باید چهار اصل مفید را مد نظر داشت :

1. تعهد - تعهد مدیران ارشد نسبت به سازمان برای آموزش فعالانه و توسعه کارکنان فعلی و جدید.

2. برنامه­ ریزی – یک برنامه سازمانی که نشانگر آن است چه برنامه­ های آموزشی باید در طرح کسب و کار گنجانده شوند. این موارد عبارتند از مرتبط ساختن آموزش کارکنان با اهداف کسب و کار و همچنین تعیین اهداف آموزشی.

3. عمل – نحوه ارایه و عملی ساختن طرح کسب و کار توسط سازمان. مثلاً این که چگونه کارکنان تحقق اهداف سازمانی را تکمیل کرده ­اند و نیازهای توسعه چگونه ارزیابی و محقق می­شوند.

4. ارزیابی – ارزیابی اثربخشی فعالیت­های آموزشی، گام آخر است. این امر دربرگیرنده ارزیابی طرح اولیه نسبت به آنچه می­ باشد که حقیقتاً رخ داده و همچنین ارزیابی کیفیت آموزش ارایه شده و نتایج حاصله.

گام­های زیر، مؤید اقداماتی هستند که می­ توانند ارزش زیادی در قبال تحقق اهداف سازمانی داشته باشند :

1. انتخاب یک مسئول برنامه که وظیفه مدیریت و اجرای برنامه را بر عهده دارد.

2. انجام یک خود ارزشیابی از برنامه­ های توسعه ­ای و آموزشی فعلی در سازمان با در نظر گرفتن موارد ذیل :

نحوه آموزش مناسب کارکنان در تمامی سطوح؛ برای بهترین دوره ه­ای آموزشی

نحوه تصمیم­ گیری در مورد آموزش افراد – معیارها و فرآیند مورد استفاده؛
روش­های استفاده شده برای آموزش و توسعه افراد؛
اولویت­های آموزشی و منابع به کار گرفته شده.

3. تهیه یک طرح ایده ­آل که برگرفته از یک طرح جامع کسب و کار با ویژگی­های زیر است :

فرآیند ارزشیابی و توافق بر سر نیازهای آموزشی؛
نحوه آموزش و توسعه کارکنان در سازمان­ هایشان؛
منابع – از جمله منابع مالی – که در دسترس هستند.

4. اجرای برنامه آموزشی بهترین دوره ه­ای آموزشی.

نتیجه گیری برای  بهترین دوره ه­ای آموزشی

در مواجهه با طیفی گسترده و رو به افزایش از گزینه­ های آموزشی و یادگیری، شما باید بیش از پیش بتوانید فعالیت­های یادگیری صحیح و مناسب را انتخاب نمایید، از آنها در قبال کارتان و برای بهبود نتایج کسب و کارتان استفاده کنید و برنامه یادگیری خود را به گونه­ ای تدوین نمایید که هم نظر کارفرمایتان جلب شود و هم بتوانید آینده خود را رقم بزنید. با پرسیدن چهار پرسش اصلی که در بالا ذکر شدند، می­توانید یک برنامه آموزشی اثربخش را برای خود تدوین نمایید که به شما برای موفقیت شرکتتان در هر صنعتی که باشد، کمک شایانی خواهد نمود. شرکت­ها ارزش بالایی برای کسانی قایل هستند که ابتکار برنامه ­ریزی و تدوین یک برنامه آموزشی را برای خود دارند و می­توانند به کمک این برنامه ­ریزی، به نتایجی متفاوت در کسب و کارشان دست یابند. 

نویسنده دانیل توبین 

برای اطلاعات بیشتر به مقالات ذیل مراجعه نمایید :

1 . چگونه اختیارات خود را واگذار کنیم ؟

2 .   چگونه عملکرد آموزشی را ارزیابی کنیم ؟

3 .  نحوه بررسی و تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی چگونه است ؟

4 .  چگونه برای مشکلات روزمره کسب و کار راه حل بیابیم ؟

5 .  آیا دانش یادگیری عملی و ویژه گی های آن را می دانید ؟

یک سخن، یک درس :

« اگر می­ خواهید قهرمان شوید، باید همانند یک حریف آموزش ببینید.» لینفورد کریستی[1]


«ساخت یک کارخانه به زمانی کمتر از آموزش افراد با صلاحیت جهت اداره آن نیاز دارد.» ایندیا گاندی[2]


[1] Linford Christie

[2] India Gandhi

نظرات
دیدگاه ارسال کنید